Hallema Coaching | Stress
Stress
Vooral niet lachen
21750
post-template-default,single,single-post,postid-21750,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

Vakantie voorbij… je uitputting tegemoet?


 

Alhoewel je wellicht nog lekker van je vakantie aan het genieten bent (en hopelijk zonder ziek te worden, hierover ging mijn vorige blog) gloort je werk alweer aan de horizon.

 

Ervaring leert dat het na je vakantie best lastig kan zijn om weer aan de slag te gaan. Dat vakantiegevoel was immers zo heerlijk. Maar hoe zorg je er nu voor dat je weer met frisse energie aan de slag gaat in plaats van na enkele weken alweer totaal gesloopt te zijn?

 

Er is geen effectievere manier om je vakantiegevoel te laten verdwijnen dan een te snelle, hectische start op het werk. Net zoals je afbouwt voor je vertrekt, ben je veel productiever en sneller up-to-date als je jezelf de tijd geeft om op te starten na je vakantie.

 

Maar hoe doe je dit nu. Hieronder tips:

 

Mailbox

Als je je begindatum in je out of office bericht later zet dan je daadwerkelijk weer start, heb je rustig de tijd om te kijken wat er allemaal bij terugkomst op je ligt te wachten dat aandacht vraagt.

 

Bekijk eerst wat er in je agenda is ingepland of wat je er zelf in hebt gezet zodat je weet hoe je week er een beetje uit zal zien. Begin vervolgens niet als een dolle je mailbox door te werken, maar praat eerst bij met je collega die jouw werk tijdelijk over heeft genomen. Op deze manier hoor je van hem of haar alvast wat er tijdens je afwezigheid is gebeurd, wat er nog speelt en wat actie vraagt van je. Kun je dus meteen ook een concept prioriteitenlijstje maken.

 

Daarna ga je pas aan de slag met je mailbox en – hoe verleidelijk ook – ga niet meteen alle mails beantwoorden. Vaak heeft een collega immers al iets opgepakt en is jouw vraag of antwoord niet meer nodig. Organiseer vervolgens een en ander zo dat je weet wat meteen actie behoeft, wat nog wel even kan blijven liggen en wat inmiddels al is afgehandeld. Je hebt nu duidelijk overzicht over wat echt prioriteit heeft en wat nog kan blijven liggen. Ga daarna pas aan de slag met mailen. Begin je direct (als een kip zonder kop) met reageren op recent binnengekomen mails, dan zal je binnen de kortste keren dat opgejaagde gevoel weer hebben dat je nu net niet wilde op je eerste werkdag. Focus is het toverwoord hier.

 

Regie

En omdat jij baas bent over je eigen agenda, is het goed om prioriteiten te stellen voor jezelf: wat vraagt nú om jouw aandacht en wat kan wachten. En vergeet hierbij niet om ook jezelf tijd te gunnen om weer even te ‘landen’ na je vakantie, dus plan hiervoor extra tijd in in je agenda. En, hoe lastig ook, probeer echt je eigen koers hierin te varen en laat de invulling van je werkdag / agenda niet alleen door je omgeving bepalen. Neem hierin zelf de regie. Overigens geldt dit niet alleen voor na de vakantie, maar voor het hele jaar. En in dat kader, vergeet niet om “me-time’ in je agenda in te plannen, niet alleen voor die eerste week na je vakantie, maar ook de rest van het jaar.

 

 

 

Uitstellen

Als je van jezelf weet dat je er een handje van hebt om zaken uit te stellen, weet dan dat uitstelgedrag mentale onrust veroorzaakt. Doe je dit vaak, dan zal je waarschijnlijk wel dat onrustige gevoel herkennen als gevolg hiervan en voor je het weet heb je weer die stress in je lijf. Probeer daarom vandaag te doen wat je eigenlijk naar morgen had willen doorschuiven, tenzij het echt geen prioriteit heeft. Daardoor blijft je hoofd en agenda opgeruimd!

 

 

Wat mag je onthouden?

Start niet te snel weer op na je vakantie, daarmee voorkom je dat je binnen no time weer in ‘die ratrace’ terecht komt. Plan goed en plan ook tijd voor jezelf in.