Hallema Coaching | ENERGY CONTROL
Hallema Coaching verzorgt mentale en/of fysieke coaching met als doel het opbouwen van innerlijke kracht, het toenemen van zelfvertrouwen en het verhogen van stressbestendigheid.
21364
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-21364,page-child,parent-pageid-21266,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive
 
ENERGY CONTROL

In principe regelt jouw lichaam je ademhaling zelf, zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen. Het is een onbewust proces, ook wel ons autonome zenuwstelsel genoemd. En omdat je er doorgaans niet zo op let, heb je veelal geen idee hoe je ademhaalt; of je dit te diep doet of te snel. Wist je dat als je in rust bent, zes tot acht keer ademhalen per minuut voldoende is?

 

Als je gespannen of gestrest bent, haal je vaak sneller adem dan deze zes tot acht keer per minuut. Er zit spanning in je lijf en door de snelle(re) ademhaling verbruik je veel energie. Daarnaast kun je klachten ervaren als spierpijn, hoofdpijn, gejaagdheid, hartkloppingen, geheugen- en / of concentratieproblemen, vermoeidheid, gewrichtspijn, slaapstoornissen of darm- en maagklachten. Kortom, je lichaam is in onbalans geraakt.

 

Middels de Energy Control Methode kun je aan de slag te gaan met je ademhaling, de klachten verminderen en je energieniveau terugbrengen op het oude peil. De methode is ontwikkeld door Stans van der Poel, expert op het gebied van ademhaling. Zij ontwikkelde apparatuur waarmee je de ademhaling kunt meten en zichtbaar maken.

Ademhalen

Rustmeting

Als we aan de slag gaan met de Energy Control Methode starten we eerst met een rustmeting. We maken inzichtelijk in wat voor conditie je lichaam zich bevindt en wat je lichaam nodig heeft om weer in balans te komen. We kijken hierbij naar lengte, gewicht, bloeddruk, vetpercentage en het zuurstofgehalte in het bloed met behulp van een saturatiemeter. Daarna meten we met behulp van een borstband (hartslagmeter) onder meer de ademhaling (de ademfrequentie, het adempatroon en de ademteug), de rusthartslag en de hartslagvariabiliteit (HVR).

 

Hartslagvariabiliteit

De hartslagvariabiliteit, ook wel Heart Rate Variability of HVR genoemd, is de tijd tussen de hartslagen. Door deze te meten komen we erachter of iemand roofbouw pleegt op zijn lichaam. Hoe contanter deze is, des te slechter het met iemand gaat.  Daarna kunnen we door middel van (adem)oefeningen ervoor zorgen dat de HRV-waarden verbeteren. Daarmee zullen veel lichamelijke klachten verminderen of verdwijnen. Lees meer hierover.

 

Inspanningstest

Indien gewenst, kun je aansluitend ook een inspanningstest doen. Dit doen we middels een fietstest (binnen), waarbij, al fietsend, per 2 minuten het wattage oploopt totdat het te zwaar wordt voor je. Er wordt een analyse gemaakt van onder meer de maximale hartslag, de maximale belasting, de maximale zuurstofopname en je zogenoemde omslagpunt wordt berekend. Vervolgens krijg je een op maat gemaakt trainingsadvies en -schema zodat je kunt gaan sporten met de juiste hartslag.

 

Maar niet alleen kunnen we een rust- en inspanningstest doen, wij kijken ook naar je persoonlijke leven en wat zich daarin afspeelt. Mijn ervaring met mijn klanten die bovengenoemde klachten ondervinden, is dat er vaak een onbalans is in hun werk / privéleven of dat er andere zaken spelen die invloed hebben op de lichamelijke gesteldheid.

 

In een op maat gemaakt programma gaan we samen aan de slag om jouw balans terug te vinden.