Hallema Coaching | Stress
Stress
Vooral niet lachen
21746
post-template-default,single,single-post,postid-21746,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

Nee, vooral NIET lachen! Je zou er eens vrolijk van worden ;-)


 

Lachen is een geweldig, natuurlijk medicijn en heeft veel positieve effecten op jouw lichaam en geest. Wat mij betreft is het mooiste effect van lachen dat het je stress aantoonbaar vermindert, een beter en goedkoper anti-stress middel kan je niet krijgen toch?

 

Zelf vind ik lachen heerlijk en rol ik echt van mijn stoel bij het kijken van een programma als Funniest Home video’s (sorry, ik kan er ook niks aan doen ;-)) of bij het terugkijken van dit filmpje en ja, dit zegt echt meer over mij dan over jou…. En natuurlijk is het hier echt niet altijd lachen, gieren, brullen maar dit filmpje is voor mij een break om alles niet zo serieus te nemen.

 

Wat gebeurt er wanneer je lacht

Als je lacht, gebeurt er van alles in lichaam. Je lichaam maakt bijvoorbeeld allerlei hormonen en neurotransmitters aan die een ontspannend effect hebben. Neurotransmitters zijn als het ware signaalstofjes in de hersenen. De meest bekende neurotransmitters heb je vast wel een voorbij zien komen: dopamine, serotonine, endorfine, oxytocine en adrenaline.

 

Als je lacht komen er dus van die neurotransmitters en hormonen vrij die zorgen voor dat ontspannende effect in je lichaam. Zoals:

 

  1. Endorfine: deze neurotransmitter werkt pijnstillend en zorgt ervoor dat je gevoelens van welzijn en geluk ervaart
  2. Serotonine: een neurotransmitter met een stimulerende werking die invloed heeft op je zelfvertrouwen, stemming, emoties, geheugen
  3. Dopamine: speelt een grote rol bij het ervaren van geluk, genot en welzijn en is noodzakelijk voor het aanmaken van noradrenaline waarvan – als je er te weinig van hebt – tot depressieve klachten kan leiden

 

 

Minder stress door vaak lachen

Er is ook een hormoon dat afneemt door te lachen en dat is cortisol, ook wel bekend als het stresshormoon. Cortisol wordt geproduceerd als je (langdurig) stress ervaart. Nodig voor als je acute stress hebt, zoals voor een man met een mes wegrennen of, zoals in de prehistorie, als er een leeuw achter je aanrent. Maar als de stress te lang aanhoudt, dus chronisch dreigt te worden, blijft je cortisolgehalte te hoog en kun je klachten krijgen waar je echt niet op zit te wachten zoals slaapproblemen, overgewicht, hoofdpijn, kort lontje etc. (zie ook mijn blog hierover). Naast dat je weer leert ontspannen, is lachen dus ook een heel goede remedie om dat cortisolniveau naar beneden te krijgen.

 

Lachen is gezond?

De arts Michael Miller, een Amerikaanse cardioloog probeert al jaren te bewijzen dat lachen helpt tegen stress, en daarmee ook tegen hartkwalen. In 2006 en in 2019 beschreef hij in wetenschappelijke publicaties dat uit zijn onderzoek bleek dat, wanneer proefpersonen naar een grappige film keken, de bloeddoorstroming in hun armen met 22 procent toe nam. Dit, in tegenstelling tot de proefpersonen die naar een agressieve film moesten kijken. Daarbij nam die doorstroming met 35 procent af. Daaruit concludeerde hij dat lachen de bloedvaten ontspant en negatieve emoties ze verkrampt.

 

Maar naast het verminderen van stress , heeft lachen ook nog eens een gunstig effect op

je bloedcirculatie, je hartslag, je immuniteit. Bovendien is het een prima work-out omdat je zoveel spieren aan het werk zet tijdens het lachen.

 

 

Wat mag je onthouden

 

Lachen is gezond en verminderd de stress in jouw lijf. Daarnaast heeft het nog meer gunstige effecten op je lichaam en geest, dus lach regelmatig hartelijk!