Hallema Coaching | Stress
Stress
Vooral niet lachen
21788
post-template-default,single,single-post,postid-21788,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

Eustress… ehhh watte?

 

 

Zoals je weet, ligt het onderwerp stress me na aan het hart, zoals ook uit deze blog blijkt. Zo gestrest zijn dat je niet meer slaapt, eet of kunt ontspannen is niet oké. Dat noemen we ook wel distress. Houdt dit te lang aan, dan kan dit veel gezondheidsrisico’s met zich mee brengen en kun je uiteindelijk in die beruchte burn-out belanden.

 

Eustress

Maar stress is echt niet altijd slecht. Weet dat positieve stress, oftewel eustress, zeker ergens goed voor is. Eustress ervaar je veelal als je veel zin hebt in iets maar dit tegelijkertijd toch ook wel spannend vindt. Dat kan bijvoorbeeld een optreden zijn, maar ook het geven van een presentatie of het spelen van een belangrijke wedstrijd.

 

Of zo’n presentatie geven of optreden door jou ook als positief wordt ervaren, hangt natuurlijk af hoe jij hier in staat. Want een prestentatie geven kan voor de een juist een super gave uitdaging zijn (eustress) maar voor de ander als iets vreselijks worden ervaren (distress). Dit hangt af van onder meer persoonlijke factoren, zoals onzekerheid, faalangst et cetera.

 

Flow

Hoewel negatieve stress overweldigend voor je kan zijn, kan positieve stress je juist in de flow-staat brengen. In deze flow kun je boven jezelf uitstijgen, sneller leren en nieuwe inzichten verkrijgen (de psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi introduceerde deze term).

 

Positieve stress kan je motiveren om dingen gedaan te krijgen. Je staat weliswaar onder druk maar je hebt er vertrouwen in dat je het aankunt. Dat is dan de juiste hoeveelheid positieve stress. Als je je zo overweldigd voelt dat je niet meer kan slapen, eten of ontspannen dan is dit geen eustress meer maar distress en is het goed om na te gaan wat dit voor je betekent.

 

Eustress kan problemen oplossen

Positieve stress kan je ook helpen met oplossingsgericht denken. Door eustress ervaar je druk en hierdoor ga je gerichter op zoek naar oplossingen voor datgene dat moet gebeuren.

Het kan je ook zelfvertrouwen geven. Want hoe voel jij je als je een stress situatie achter je hebt gelaten en alles is ook gelukt? Geweldig toch? Je kunt de hele wereld aan: de adrenaline giert door je lijf en de feel goodhormonen als endorfine, dopamine, serotonine en oxytocine komen vrij in je lichaam. Kom je weer in een stress situatie, dan vertrouw je er sneller op dat het dus wel goed komt.

 

Wat mag je onthouden?

Zonder stress groei je niet en zal je weinig voldoening ervaren in je leven. Te veel stress zorgt veelal voor slechtere prestaties en je slechter voelen, te weinig stress zorgt voor verveling en onderbelasting. De kunst is dus het ‘magische midden’ te vinden van de juiste hoeveelheid stress. Dat is een kwestie van uitproberen en weten tot waar jij nog geweldig functioneert.