Hallema Coaching | Heart Rate Variability
Heart Rate Variability
Heart Rate Variability
21725
post-template-default,single,single-post,postid-21725,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

Waarom jij kan niet kan multitasken (nee, echt niet!)

 

Ken jij de opmerking ook: “ja, maar jij bent een vrouw, jij kunt twee dingen tegelijk…!” En dan denken wij ook nog serieus dat wij als vrouwen dit echt kunnen…. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Dit kan ook jij NIET!

 

De term multitasken komt van oorsprong uit de computerwereld. Daar kunnen meerdere programma’s lopen op dezelfde processor. Multitasken is dus feitelijk twee of meer informatieverwerkende processen tegelijkertijd uitvoeren door een computer. En dat is precies nu het verschil met de mens: dit kunnen wij niet, we hebben namelijk maar één brein.

 

Eenvoudige handelingen, bijvoorbeeld afwassen en tegelijkertijd naar de radio luisteren, zal je overigens nog wel lukken. Dat komt omdat je het afwassen zo’n beetje op de automatische piloot doet. Je bent je er als het ware niet eens van bewust dat je deze twee taken tegelijkertijd doet.

 

Maar wat doe je dan als je twee meer ingewikkelde taken tegelijk denkt te doen? Je bent dan aan het ‘switchtasken’. Je wisselt tussen twee taken die vaak beide veel aandacht vragen. Denk aan een vergadering en tegelijkertijd je mail bekijken en beantwoorden. Maar herken je ook dat dit je meer energie kost? Je bent immers bij beide taken niet volledig gefocust, je doet er langer over voordat de taken zijn afgerond (30 – 100% langer!) én de kans op fouten maken neemt ook aanzienlijk toe. Wie kent niet het voorbeeld dat je een vertrouwelijk mailtje per abuis naar de halve organisatie stuurt in plaats van naar alleen je collega, of een appje naar de verkeerde persoon. Niet heel handig!

 

Energie en Stress

Zoals gezegd, doordat switchtasken meer van je brein vraagt, verbruik je ook veel meer energie. Hoe vaker je van taak wisselt, hoe meer energie je verbruikt. Met als gevolg dat je vermoeider bent als je ‘switchtaskt’ dan wanneer je je met slechts één taak bezighouden. En je was al zo moe!  En een mega open deur, maar dat switchen van taken creëert ook nog eens stress. Al na 20 minuten werken met onderbrekingen zal je meer stress, druk en frustraties gaan voelen.

 

Maar jij kunt het wel denk je? Test jezelf!

Pak een stopwatch want die heb je nodig om de tijd op te nemen die je nodig hebt om deze opdracht uit te voeren.

 

Je opdracht bestaat uit twee delen. Neem voor elk deel de tijd apart op. Voor deel 1 van deze opdracht schrijf je de volgende woorden op je papier: baggerweer – afdruiprek – schaatsles. Deze woorden hebben allemaal 10 letters. Schrijf de cijfers 1 t/m 10 onder de 10 letters per woord. Je schrijft dus eerst de woorden op en vervolgens de cijfers 1 t/m 10 onder elk woord. Hoe lang doe je hierover? Noteer het aantal seconden.

 

Je doet vervolgens de opdracht nogmaals, maar nu doe je twee regels tegelijk. Op regel 1 begin je met de B van baggerweer en op regel twee zet je de 1. Ga weer terug naar regel 1, waar je de A van aansteker schrijft, en weer naar regel 2 voor het cijfer 2. Ga zo verder, zodat je tegelijk de woorden en de cijferreeksen schrijft.

 

Ben je klaar? Kijk dan hoe snel (of langzaam) je over deze opdracht deed. Ben je toch sneller met deel 2 dan met deel 1 van de opdracht? Gefeliciteerd, jij kunt daadwerkelijk multitasken! Maar ik gok zo maar dat je langzamer was….

 

Tips

Wil je het multitasken minderen en effectiever werken? Doe dan eens het volgende:

 

  • Zet eens iets uit: heb je een vergadering, zet je telefoon uit of als je op je laptop een notitie aan het schrijven bent, zet dan je mail uit.
  • Maak blokken om je tijd in te delen: werk bijvoorbeeld anderhalf uur aan iets en plan dan een half uurtje in voor je mailtjes of appjes. Dit werkt veel rustiger en je wordt minder moe.
  • Maak een to-do list van al je taken en geef ze een prioriteit, zodat je tijdens het werken geen keuzes hoeft te maken. Dat is namelijk niet goed voor je concentratie.

 

 

Wat je mag onthouden

  • Multitasken is wanneer je verschillende eenvoudige dingen tegelijk doet.
  • Wanneer we dénken te ‘multitasken’, zijn we eigenlijk aan het ‘switchtasken’. Het continu switchen van taak kost energie, levert stress op en is niet productief.
  • Een ‘multitasker’doet zo’n twee keer langer over een taak dan een ‘singletasker’. Dat komt doordat ons brein slechts één ding actief kan beslissen.
  • Ons lichaam kan wel goed multitasken: ademen, voedingsstoffen verwerken, bloed rondpompen en tegelijkertijd een activiteit uitvoeren. Maar jij kunt maar één taak met je volle aandacht tegelijk doen!