Hallema Coaching | Stress
Stress
Vooral niet lachen
21776
post-template-default,single,single-post,postid-21776,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

Stress ‘eet’ magnesium

 

Heb jij vaak en veel last van stress, dan herken je waarschijnlijk wel klachten als moe zijn, weinig energie hebben, slecht slapen, spierspanning, kort lontje en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een gevolg van vaak en veel stress hebben – en dus continue op ‘aan’ staan – kan zijn dat jouw mineralen- en vitaminebalans verstoord raakt.

 

Magnesium

Een van de mineralen dat hier veel onder te lijden heeft, is magnesium. Bij stress verbruik je meer magnesium dan normaal. Net als bij veel sporten. En omdat magnesium een van de meest belangrijke mineralen is voor onze mentale en fysieke gezondheid, wordt het ook wel het anti-stress mineraal genoemd.

Magnesium krijg je met name binnen door voeding (zaden, noten, zeewier, peulvruchten, granen, bladgroenten of supplementen). Magnesium draagt bij aan de vorming en het behoud van sterke botten, spieren en tanden en speelt een rol bij de overdracht van prikkels in spieren en zenuwbanen. Daarnaast heeft het een rol in de werking van meer dan 300 enzymen (eiwitten) in je lichaam die nodig zijn om processen in je lichaam mogelijk te maken.  Tenslotte draagt het ook bij aan de werking van jouw zenuwstelsel en je geheugen. Kortom een belangrijk mineraal!

 

Tekort

Als je een tekort hebt aan magnesium in je lichaam dan ervaar je vaak klachten als kramp, tintelingen in je lichaam maar helaas ook een grotere gevoeligheid voor stress. En dat is het lastige, want voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel: meer stress is meer verbruik van magnesium, wat weer een impact heeft op jouw magnesiumlevel, waardoor jij gevoelig blijft voor stress en niet goed herstelt.

Een tekort aan magnesium merk je niet direct en ontstaat pas na langere tijd door óf onvoldoende inname via je voeding óf langdurige stress. Daarom is het belangrijk om bij veel en vaak stress, bij een suboptimaal voedingspatroon of bij veel sporten magnesium als supplement bij te slikken. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium per dag is voor vrouwen in ieder geval 300 mg.

 

Verschillende soorten

Weet wel even dat er verschillende soorten magnesium bestaan die ieder voor zich specifieke voordelen hebben. Zo is er bijvoorbeeld magnesiumbisglycinaat, magnesiumcitraat, magnesiumtauraat of -malaat. Wil je weten welke vorm voor jou het beste is, neem dan contact met me op!

 

Wat je mag onthouden

Bij stress verbruik je meer magnesium dan normaal. Let daarop bij je voeding (eet voeding die rijk is aan magnesium of slik zo nodig een magnesiumsupplement.