Hallema Coaching | Heart Rate Variability
Heart Rate Variability
Heart Rate Variability
21645
post-template-default,single,single-post,postid-21645,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

Zorgen maken over zaken die toch nooit gebeuren

 

Hoe vaak maak jij je zorgen over iets, wat bij nader inzien verspilde energie was? Mij gebeurt dit met enige regelmaat, hoewel ik weet dat het niet nodig is.

 

Je zorgen maken gebeurt op het moment dat je de toekomst voorstelt en dan bedenkt wat er fout zou kúnnen gaan. En deze zorgen ontstaan door de angst voor het onbekende. Angst voor de dingen die je niet kunnen controleren. En angst is het tegenovergestelde van (zelf)vertrouwen.

 

Als mens hebben we het vermogen om vooruit te kijken en dat is op zijn tijd handig, want het maakt je alert in een bepaalde situatie of omstandigheid. Alleen als je hierin blijft hangen, zit je je zelf (en je omgeving) er vaak mee in de weg: het kost je energie en het levert je ook nog eens stress op. En allemaal voor niets want de meeste dingen waar je je zorgen over maakt gebeuren niet. Of zoals Mark Twain het zei: “I am an old man and I have known a great many troubles, but most of them never happened”.

 

Wat zou jij nu zelf hieraan kunnen doen? Een paar tips

 

  • Als je je zorgen maakt, pak en papier en maak twee lijstjes: ‘oplosbare zorgen’ en ‘niet oplosbare zorgen’. Ga vervolgens met de oplosbare zorgen aan de slag.

 

  • Kijk eens wat er in jouw ‘cirkel van invloed en cirkel van betrokkenheid ligt’, zoals door Stephen Covey bedacht. Ligt er iets in jouw cirkel van invloed (dus waar jij zelf iets aan kan doen), ga hiermee dan aan de slag. Ligt er iets buiten deze cirkel, dus in de cirkel van betrokkenheid, dan kun en hoef je hier niets mee. Zorgen hierover maken heeft echt geen zin.

 

  • Zie zorgen eens als een uitdaging. Probeer er positief naar te kijken en neem de stappen om deze uitdaging aan te gaan.

 

  • Wanneer je merkt dat je je zorgen aan het maken bent, zeg eens ‘Stop’ tegen jezelf. Wees je bewust van wat je denkt en hoe je hiermee om gaat. En bewustwording is immers al de helft van de oplossing.

 

  • Ga sporten. Door te sporten kun je je hoofd leegmaken en ben je ook nog eens fijn in beweging., een win win situatie. En helemaal omdat uit onderzoek blijkt dat je door langere tijd te sporten, creatiever wordt in het oplossen van problemen.

 

  • Doe eens een ademhalingsoefening: door bewust met je ademhaling bezig te zijn, creëer je rust in jezelf en komt je lijf meer in balans. Door deze rust kun je creatiever zijn en komt die oplossing er toch.

 

Doe er je voordeel mee!